Tegelromantik
Ser du formerna i tegelfasaden? Genom att variera tegelstenarnas storlek skapas mönsterkombinationer som förvandlar anspråkslösa tegelstenar till något vackert. Tekniken kallas murförband och är en byggnadsmetod med lång historia.
När byggnaden på Skeppsbron 3 i Malmö ritades började den nationalromantiska stilen ta fart i Sverige. Då är vi några år in på 1900-talet. Äldre medeltida byggnader var en stor inspirationskälla för arkitekterna och därför väcktes också intresset för murförband på nytt.
Men medeltidens arkitekter och byggare var inte först. Konsten att lägga tegel i olika storlekar och former är långt äldre än så. Ett tidigt exempel finns på Gotland i Torsburgen som dateras till 1000 f.Kr. Där ligger de gotländska kalkstenarna i olika förband i den kallmurade väggen.
Även om estetiken redan då var en viktig faktor så fyller murförbandet en annan funktion. Hållfasthet. Att skapa variationer med hjälp av tegelstenarna i de bärande murkonstruktionerna var och är – helt nödvändiga för murens hållbarhet. Variationerna i hur tegelstenarna kan läggas och vilka mönster de kan bilda – är nästan oändliga. Kryssförband, munkförband och blockförband är de mest använda.
De nationalromantiska arkitekterna valde gärna hård-bränt, mörkt rött eller bruntonat tegel som fasadmaterial. Sockel- och bottenvåningen skulle kläs med natursten, likaså balkonger och konsoler – precis som på Skeppsbron 3. Det gör huset helt tidstypiskt.
I början av förra seklet fanns flera lokala tegelbruk i Skåne. I hela Sverige kunde man räkna till närmare 500 stycken under början av 1900-talet. Helsingborgs ångtegelbruks mörka tegel var särskilt populärt vid denna tid. Det tillverkades av skifferlera och ju längre ner i jorden leran fanns, desto mörkare blev den. Helsingborgsteglet ansågs dessutom mycket hållbart. Ett annat omtalat tegelbruk i Skåne var Börringe, vars tegel var något rödare i färgen.
Teglet färdades smidigt på järnvägsvagnar i ett välutbyggt järnvägsnät – ett nät som nådde betydligt fler orter i Skåne än i dag. Det korta avståndet från Skeppsbron till Malmö central måste ha varit uppskattat.
Husets utmärkande höga gavel på Skeppsbron 3 blickar mäktigt ut ner mot vattnet. Gaveln för tankarna till husen under medeltidens Hansa-period. Medan Jugendstilen karaktäriserades av stora fönster är de nationalromantiska fönstren något mindre och väldigt ofta småspröjsade. Det tros vara en till blinkning till medeltidens skydd mot inkräktare på fönsterna. Men istället för bly- eller järninfattningar blev det en modernare touch med småspröjs i trä. De färgglada kakelplattorna sticker ut. Vem som ligger bakom det, kan vi bara spekulera i. Kanske arkitekten Erik Hahrs syster? Vid denna tidpunkt samarbetade Erik och Clara Hahr när det gällde utsmyckningar av fasader. Hon ritade även tapetmönster åt den välkända brittiska tillverkaren Sanderson. Kanske fick hon i uppdrag att bryta av det bruna teglet med något mer färgglatt.
Läs mer om vårt arbete med byggnadskultur
-
Ferdinand Boberg och de två tornen
De kupolformade tornen på Centralposthuset ger ett mjukt och svävande intryck, som luftballonger redo att lyfta huset och ta det på ett äventyr - samtidigt som de många tegelstenarna håller det kvar. Precis som sin granne Skeppsbron 3, är Centralposthuset...
-
Mystiska varelser och nordiska djur
En björn, en uggla och en hare – lägg till en mystisk varelse med blad i ansiktet – vad gör de på en husentré på gågatan i Malmö? På Södra Förstadsgatan 4 i fastigheten Delfinen 17 hittar du precis detta....
-
Centralposthusets koppartorn blev till vacker konst
Vid renoveringen av Centralposthusets koppartorn monterades den över hundra år gamla kopparplåten ned för att ersättas med ny. Då föddes en tanke om att bevara den gamla plåten för eftervärlden. Volito Fastigheter tog kontakt med Marie Louise Kold, en unik...
-
Arkitekturvandring, del 4 – En postmodernistisk pärla
Den går inte att missa, den stora kontorsbyggnaden i hörnet Jörgen Kocksgatan-Stormgatan. Med sitt orangeröda tegel, sina gröna plåtdetaljer och dramatiska glaspartier är det lätt att gissa att huset är en äkta 90-talist. Volito Fastigheter äger flera av Malmös mest...
-
Arkitekturvandring, del 3 – Den nya tidens byggnad där huset sågs som ”en maskin”
Stanna upp på gågatan och blicka upp mot det stiliga, funktionalistiska huset vars fasad är klädd i mosaik och kakel. När huset var nybyggt fanns här en spännande arkad i bottenplan, tänkt som väderskydd för stadens flanörer. Den nya tiden...
-
Arkitekturvandring, del 2 – Funkis när den är som bäst!
Mitt i blickfånget på Gustav Adolfs torg ligger en av Malmös vackraste modernistiska byggnader. Med sina stora ljusinsläpp, sin eleganta fasad i vitt och marmor, sin rundade hörna, sitt karaktäristiska klocktorn och en bottenvåning inramad av tunt, rostfritt stål är...
-
Arkitekturvandring, del 1 – Jugendstilens guldålder, en viktig del av Malmös identitet
På gågatan, nära Södertull, ligger ett stycke Malmöhistoria. När Jugendhuset på Södra Förstadsgatan byggdes för över hundra år sedan fanns här varken stenlagda gator eller trottoarer. Fasadens rika ornament, nationalromantiska symboler och vackra entré utgör en föraning om jugendstilens guldålder....
-
Posthusets gyllene torn står redo för en ny glansperiod
Sedan Volito Fastigheter tog över Centralposthuset i Malmö har byggnaden renoverats i sin helhet. Kronan på verket är Ferdinand Bobergs vackert ornamenterade torn som återställts till originalutseende med alla koppararbeten och gulddetaljer på plats. En investering till glädje för hela...