Foto: Clas Ohlson

Clas Ohlson startar digital hub på toppläge i Malmö

Clas Ohlson vill utveckla mötet med kunderna och förena den fysiska världen med den digitala. Till detta behövs duktiga människor med rätt kompetens. Därför öppnar företaget en ny digital hub och en ny compact store på Gustav Adolfs torg i Malmö. Inom två år ska ett femtiotal personer arbeta här.

Clas Ohlson är ett börsnoterat detaljhandelsföretag med kunder på fyra marknader, ungefär 5 000 medarbetare och en omsättning på cirka 8,8 miljarder SEK.

– Vi har ett brett och starkt erbjudande, säger Peder Apelgren, chief digital officer på Clas Ohlson. I Norden når kunderna oss via våra 228 fysiska butiker samt våra webbplatser i Sverige, Finland och Norge. Dessutom har vi ett samarbete med de digitala matbutikerna Mathem.se och Kolonial.no där vi erbjuder ett anpassat Clas Ohlson-sortiment. Vi har även försäljning i England via Amazon.

Det är mycket som ska fungera för ett detaljhandelsföretag som vill skapa både ett bra kundmöte och en effektiv, automatiserad försäljnings- och leveransprocess.

– Den digitala förmågan är avgörande och det är den vi vill förstärka med satsningen i Malmö, säger Peder Apelgren.
I Malmö finns en bred digital kompetens och vi vill starta en plats för nätverkande och kreativa möten där vi kan lära känna personer och företag som kan bidra till vår utveckling. Det handlar om alltifrån webbutvecklare till interaktionsdesigners.

Clas Ohlson har compact stores sedan tidigare. Där syns hur företaget integrerar onlineförsäljning med fysisk butik. Kunderna kan beställa på nätet och hämta varorna i butiken inom 30 minuter. Butikerna erbjuder även tjänster för dem som vill fixa någonting hemma.

– I Malmö vill vi skapa ett större sammanhang där våra utvecklare kan studera både det digitala och det fysiska kundmötet på nära håll, säger Peder Apelgren. Därför var det viktigt att hitta en plats där vårt digital hub-kontor och vår compact store ligger i anslutning till varandra.

De nya lokalerna ligger i Volito Fastigheters funkisklassiker Carl Gustaf 4 – på bästa läge på Gustav Adolfs torg i Malmö.
Platsen möter Clas Ohlsons krav på pendlingsmöjligheter och en inspirerande närmiljö. Butiken utformas av Clas Ohlsons inredare medan digital hub-kontoret designas i samarbete med Volito Fastigheter.

– Vi strävar efter att erbjuda lokaler som bidrar till utvecklingen av våra kunders verksamheter, säger Pelle Hammarström, VD på Volito Fastigheter. Lokalerna utrustas med toppmodern teknik och anpassas enligt kundernas
önskemål. Clas Ohlson har önskat en inbjudande och inspirerande miljö. Det nya kontoret har fått en varierad inredning med såväl öppna landskap som tysta zoner för enskilt arbete.

– Inflyttning är planerad till april 2021, säger Peder Apelgren. Nu ser vi fram emot att få möta såväl nya medarbetare som nya kunder, både i verkligheten och digitalt.

Foto: Clas Ohlson

Publicerad: 2020-12-15